SIAPAKAH YANG MEMINDAHKAH ISTANA RATU BALQIS?
Kisah ini disebutkan dalam surah An-Namli , ayat 38-40. Nabi
Sulaiman bertanya siapa diantara para pembantunya yang dapat membawa
istana itu ke hadapannya. Maka para jin Ifrit menjawab bahawa mereka
sangup melakukannya sebelum Nabi Sulaiman beredar dari tempat dari
tempat duduknya. Tetapi seorang hamba Allah yang menguasai "ilmu dari
Kitab" berkata bahawa beliau sanggup membawa istana itu sebelum mata
Nabi Sulaiman berkelip.
Akhirnya istana Ratu Balqis itu dibawa
kehadapan Nabi Sulaiman oleh hamba Allah itu, padahal dia bukan Nabi dan
bukan pula jin Ifrit , tetapi dia diberi oleh Allah ilmu dari "Kitab".
Menurut para pentafsir , hamba Allah yang beroleh ilmu Allah itu bernama Asaf (Asif) bin Barkhaya, Wazir Nabi Sulaiman sendiri. Beliau adalah seorang yang dikenal dengan sahih dan takwa. Dia adalah Wali Allah. Dikatakan juga bahawa beliau telah diberi Allah rahsia "Ismul A'azam" . Bila dia berdoa dengan menyebutnya nescaya doanya dimakbulkan oleh Allah dengan serta-merta.
Maka adanya seorang hamba Allah (Asif bin Barkhaya) yang bukan seorang Nabi atau Rasul , yang berupaya melakukan kerja yang begitu besar , malah lebih besar daripada keupayaan jin Ifrit , membuktikan bahawa Asif bin Barkhaya itu tidak lain dari seorang Waliyullah , hingga doanya dikabulkan oleh Allah dengan serta-merta.
Empat kisah karamah yang diberikan oleh
Allah kepada hamba-Nya yang sangat dikasihi-Nya itu adalah kisah yang
difirmankan oleh Allah di dalam al-Quran. Orang-orang yang dikasihi-Nya
itu tidak lain daripada para Aulia.
Semua cerita di dalam al-Quran adalah
benar kerana cerita-cerita itu diwahyukan oleh Allah sendiri. Cerita
tentang kelebihan yang diberikan kepada Penghuni Gua ( Ashabul Kahfi) ,Siti Maryam, Khidhir dan Asif bin Barkhaya itu , didalam istilah lain adalah karamah yang diberikan oleh Allah kepada para Aulia .
Walaupun ayat-ayat yang menceritakan hal-hal luar biasa yang dialami
oleh sesetengah hamba Allah itu , letaknya berpisah-pisah tetapi
jelaslah bahawa mengandungi mesej atau tujuan yang sama, iaitu bahawa
Allah berkuasa memberikan sehabagian dari ilmu-Nya,nikmat-Nya atau
kelebihan-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya , apalagi kepada orang
yang amat dikasihi-Nya .
Allah pernah berfirman bahawa ilmu yang
diberikan oleh Allah kepada manusia itu amat sedikit. Maka nikmat yang
berupa kebolehan melakukan hal-hal yang luar biasa dan ghaib yang diberi
oleh Allah kepada hamba-hamba yang dikasihi-Nya itupun amat sedikit
berbanding dengan ilmu Allah sendiri.
Berdasarkan kisah-kisah luar biasa di
dalam al-Quran itu, dapatlah dirumuskan bahawa Allah berhak mengurniakan
karamah kepada hamba-hamba yang dikasihi-Nya kerana sebab-sebab yang
hanya diketahui oleh Allah sendiri.
Tetapi karamah itu biasanya tidak
diberikan melainkan kerana hamba-hamba-Nya itu sangat takwa, sangat
patuh dan ikhlas beramal dengan segala perintah Allah untuk mengharapkan
keridhaan-Nya semata-mata.
Maka kepada hamba-hamba-Nya yang
dikasihi itu Allah tidak teragak-agak mengkabulkan segala doa mereka
bila mereka berdoa, seperti doa yang dipohon oleh Asif bin Barkhaya .
Sementara dalam situasi lain, Allah
berkuasa memberi dengan kehendak-Nya sendiri tanpa menunggu doa yang
dipohon oleh hamba-hamba-Nya yang dikasihi .
Petikan :
Buku "Siapa Wali"
Halaman 10-12
Mustaffa Suhaimi
Comments
Post a Comment
Dengan Nama Allah